Tips content schrijven: doelgroep­gericht en SEO-Proof


Laatste bewerkt op: woensdag 20 november 2019

Juiste informatie: behoeften van de klanten

Onderwerp

Dit is het belangrijkste onderdeel van webteksten schrijven en tegelijkertijd hetgeen dat het vaakst fout gaat. Je komt vast wel eens een website tegen waarbij het je meer dan 10 minuten kost om erachter te komen wat het bedrijf precies doet.

Of misschien heb je voor die tijd de pagina alweer verlaten.

Maak de tekst leesbaar

Hoe maak je de content duidelijk?

De meeste mensen zullen je webtekst scannen en alleen als ze iets interessants tegenkomen beslissen om de tekst te lezen. Gebruik daarom interessante koppen die aangeven waar de tekst over gaat. Zorg daarnaast ook dat de alinea’s niet te lang zijn omdat dit mensen eerder uitnodigt verder te lezen. Afbeeldingen kunnen een goede ondersteuning geven.

Daarnaast bevorderen afbeeldingen de leesbaarheid van een tekst. Lees hier meer over hoe je afbeeldingen kan gebruiken. 

leesbaarheid

Meer verkoop en contact creëren

Het is belangrijk om de webteksten die je schrijft altijd af te sluiten met een call-to-action. Het is heel leuk als mensen je website bezoeken maar als ze uiteindelijk geen aankoop doen of zich inschrijven heb je er niet veel aan. Wat wil je dat je bezoekers doen na het lezen van de tekst? Maak dit duidelijk in de tekst en voeg call-to-actions in de vorm van buttons toe. Hoe makkelijker je het (potentiële) klanten maakt, hoe sneller ze doen wat jij wil dat ze doen.

Zoekmachine optimalisatie

Wat wel doen

Dan is er de goede SEO. Dit is de kant die SEO de komende tijd opgaat: 1 onderwerp = 1 landingspagina in combinatie met een content checklist. Hoe werkt dit? Pak een onderwerp en schrijf een pagina die niet alleen een keyword in de tekst heeft, maar die meer over het onderwerp vertelt met alles dat erbij komt kijken. Ben je bakker in Den Haag, schrijf dan op een landingpagina niet alleen dat je bakker bent in Den Haag, maar schrijf op diezelfde pagina ook iets over gerelateerde zaken als gebak, taarten etc. En dat allemaal op 1 pagina en dus niet meer op verschillende landingspagina’s. Probeer binnen deze pagina relevante informatie te geven en een oplossing aan de bezoeker te bieden.

do's linkbuilding

Wat niet doen

Er bestaat inmiddels zoiets als slechte SEO. Wat is dat, slechte SEO? Simpel gezegd: 1 keyword = 1 landingspagina. Het is inderdaad goed om zoekwoorden te verwerken in de website, website optimalisatie. Pas alleen op dat je niet té veel SEO optimalisatie gebruikt. Voor Google komt dit namelijk spammy over en daarnaast komt het de leesbaarheid van de tekst niet ten goede.

dont's linkbuilding

Technische aandachtspunten van content schrijven

Als het gaat om content zijn de volgende zaken van belang. In volgorde van belangrijkheid:

  • HTML lengte
  • Aantal woorden
  • Keywords in de tekst
  • Keywords in externe links

Als het gaat om user experience zijn de volgende zaken van belang:

  • Aantal interactieve elementen
  • Aantal interne links
  • Aantal bulletpoints
  • Video integratie

En qua techniek zijn dit de belangrijkste factoren:

  • Keyword in het domein
  • Aanwezigheid van H1 en H2
  • Aanwezigheid van omschrijving

En qua social media zijn dit de belangrijkste factoren:

  • Google+
  • Pinterest(!)
  • Facebook (shares)
  • Twitter

Meten is weten

De content is geschreven dus laat die leads maar komen! Helaas, zo werkt het vaak niet. De kans dat jij in één keer de perfecte content hebt staan is minimaal. Al is dit wel het geval, de markt verandert en de wensen van de doelgroep ook. Je moet up-to-date blijven. Meer weten over content marketing of hier voor meer over hoe je Google Analyticskunt inzetten.

Sparren hoe we het maximale uit jullie content kunnen halen?

Gratis advies