Een website laten maken is een klus die je niet zomaar geklaard hebt. Een website is het onlinevisitekaartje van jullie bedrijf. Wanneer je website er netjes en professioneel uitziet zullen bezoekers dit gevoel ook krijgen bij de organisatie. Naast de uiterlijke kenmerken is het net zo belangrijkerijk dat de technische achterkant van de website goed in elkaar zit. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat de website optimaal functioneert.
Denk er dus goed over na bij wie je jouw website laat maken. In dit artikel geven wij je wat tips om ervoor te zorgen dat jij gegarandeerd een professionele en werkende website krijgt.
Waar we het over gaan hebben:
Wat is het doel van de website?
Nog voordat jullie aankloppen bij een webdesign bureau moet je er worden nagedacht over wat jullie precies willen bereiken met de website. Hoe past de website in de online strategie?
Stel jezelf de volgende vragen:
Voor wie is de website bedoeld?
Dit kunnen bijvoorbeeld klanten zijn, maar ook potentiële werknemers of partners. Laat je website ontwerpen voor je doelgroep en niet enkel voor de mooi. Hierbij is het van belang dat het design ook daadwerkelijk het doel bereikt dat jij voor ogen hebt. Meer weten over hoe design kan helpen bij bijvoorbeeld een webshop?
Wat wil je per doelgroep bereiken?
Deze vraag is het vervolg op de vorige vraag. Wat wil je bereiken bij de doelgroep. Wil je de doelgroep informeren, overtuigen of misschien wel aanzetten tot het uitvoeren van een bepaalde actie. Een website moet er uiteindelijk voor zorgen dat dit doel bereikt wordt.
Tip van onze web designers
“Een website presteert pas optimaal als deze op maat ontwerpen is voor jullie organisatie. De website staat in lijn met jullie online strategie, identiteit, de doelgroep en zorgt ervoor dat de bezoeker de gewenste actie uitvoert.”
Wat is het gewenste imago van je bedrijf?
Het design van je website is afhankelijk van het gewenste imago. Een bedrijf gericht op zorg hecht waarschijnlijk veel waarde aan een professionele en betrouwbare uitstraling. Een lesautobedrijf wilt daarentegen de jeugd aanspreken waardoor een frisse uitstraling beter bij de website past. Ga na welke uitstraling jouw website moet hebben. Wanneer jij dit duidelijk voor ogen hebt, kan jij dit doorgeven aan het webdesignbureau. Zij kunnen met je meedenken hoe je deze uitstraling kan verwerken in de website.
De praktische vragen
Bepaal hoeveel geld je wilt uitgeven aan de website. De kosten van een website laten maken kunnen erg uiteenlopen. Je wilt natuurlijk wel een goed werkende website, maar niet teveel betalen.
Hoe kies je de goede partij?
Het is dus raadzaam om bij verschillende partijen te informeren of zij kunnen maken wat jij voor ogen hebt en welke prijskaartje hierbij gaat horen. Let er wel op dat de goedkoopste niet altijd de beste keuze is. Zoek goed uit wie er de benodigde kennis heeft over het type website die jij voor ogen hebt. Daarnaast adviseren wij om altijd je gevoel te volgen. Kies de partij die jullie het beste gevoel geeft. Om hierover een uitspraak te kunnen doen moet je de juiste vragen stellen. Stel de vragen eerst aan jezelf zodat je precies weet wat jij met de website wilt.
Is er al een website?
Zo ja, wat wil je hieraan veranderen?
Moet de webdesigner een website vanaf nul opzetten of kan het verder werken aan een bestaande website?
Iedere webdesigner bouwt een website net iets anders op. Ook al heb je al een website, dan wilt dit nog niet betekenen dat een nieuw bureau hier verder aan kunnen bouwen. Laat je hier goed over informatie en laat een offerte maken zodat je een indicatie krijgt hoe de vork in de steel steekt.
Bezit je over visuele content?
Heb jij specifieke afbeelding of filmmateriaal dat je wilt laten zien op de website. Zo niet, dan kunnen webdesigners dit verzorgen.
Kan je zelf content voor de website aanleveren?
Webdesigners verwachten vaak dat jij zelf content aanlevert. Bedenk of je dit zelf kan of liever ergens anders wilt laten schrijven. Daarnaast is het verstandig om bij het creëren van content al rekening te houden met SEO (Search Engine Optimization). Dit houdt in dat je content zo geschreven is dat het je vindbaarheid op zoekmachines bevordert. Mocht je hier weinig verstand van hebben dan zou je het webdesign bureau kunnen vragen naar hun SEO mogelijkheden. Niet alle webdesigners bieden dit aan. Je zult dan naar een extern online marketing bureau opzoek moeten gaan. Het is aan te raden om een partij te zoeken die zowel websites kan bouwen als de SEO kan verzorgen. Naast het feit dat zij ervaring hebben met SEO hebben en dit mee zullen nemen tijdens de opbouw van je website, heb jij maar één contactpunt waar je terecht kan betreft je website.
Wat wil je zelf aan de website kunnen doen na de oplevering?
Bedenk nu al wat je in de toekomst zou willen aanpassen aan de website. Misschien wil je prijzen kunnen aanpassen of wil je blogs schrijven. Bespreek de mogelijkheden hiervan met het bureau.
Hoeveel tijd en geld wil je besteden aan de onderhoud van jouw website?
Na de oplevering van de website ben je nog niet klaar. Je zult je website regelmatig moeten updaten en onderhouden. Dit zorgt er namelijk voor dat je website veilig en optimaal werkt. Je kunt hiervoor vaak een abonnement afsluiten bij het webdesign bureau. Sommige bureaus bieden ook SEO abonnementen aan. Ook al heb je een SEO geschreven website en een abonnement dan kan er nog steeds enige tijd overheen gaan voordat je website hoog in de zoekmachines staat. Wil je dit sneller bereiken dan is het een idee om Google Adwords te gebruiken. Door middel van advertenties zal je bovenaan in Google verschijnen. Je betaalt per klik op je advertentie. Vraag aan je webdesigner of hij jou hiermee kunt helpen.
Waar is het bureau in gespecialiseerd?
Vraag aan het bureau waarin de medewerkers gespecialiseerd zijn. Wil jij bijvoorbeeld een webshop, vraag dan of zij hier de nodige kennis voor hebben. Het ontwikkelen van een website is een complex proces. Een website moet ontwerpen worden en vervolgens geprogrammeerd. Dit zijn twee compleet verschillende vakgebieden. Voor het beste resultaat kan je hier beter twee verschillende experts voor hebben dan één iemand die beide onderdelen een beetje kan. Hetzelfde geldt voor SEO. Is er een online marketeer die weet hoe de online marketing wereld in elkaar zit? Geloof echter nooit beloftes die te mooi zijn om waar te zijn. Een bureau kan jou nooit voor een klein bedrag in no time op nummer één krijgen. Zij zullen waarschijnlijk niet de strategie kiezen waarmee de meeste conversie te behalen valt, maar de strategie waarbij je met slechte woorden snel hoog in de ranking komt te staan. Daarnaast bestaat de kans dat zij op een verkeerde manier te werk gaan waardoor je het risico loopt door zoekmachines op de zwarte lijst gezet te worden.
Kan je in de toekomst veranderen van bureau met dezelfde website?
Het is misschien een rare vraag wanneer je net een nieuw webdesign bureau in vertrouwen neemt, maar vraag altijd wat er gebeurt wanneer je in de toekomst van hostingbedrijf wilt veranderen. Wij krijgen vaak te maken met klanten die een bestaande website willen aanpassen. Helaas is dit niet altijd mogelijk aangezien wij niet bij alle gegevens kunnen die nodig zijn om aan een website te kunnen werken. Maak hier duidelijke afspraken over, want je zult dan weer helemaal bij nul moeten beginnen. Zonde van je geld, tijd en moeite!