Dezelfde inhoud in verschillende formats is geen duplicated content volgens Google


De definitie die Google hanteert voor duplicated content geldt niet voor artikelen en video’s die dezelfde tekst bevatten.

Google’s John Mueller zegt dat identieke inhoud die in verschillende indelingen wordt gepubliceerd, zoals een video en een blogpost, niet als dubbele inhoud wordt beschouwd.

Site-eigenaren kunnen een video bijvoorbeeld veilig hergebruiken als artikel, zonder zich zorgen te hoeven maken dat Google de twee delen van de inhoud als hetzelfde ziet.

Het is zelfs mogelijk dat dubbele inhoud niet zo’n groot probleem is als site-eigenaren en diverse SEO-specialisten doen vermoeden, legt Mueller uit.

Het onderwerp kwam ter sprake tijdens de stream van Google Search Central op 22 januari. Er werd een vraag gesteld door een site-eigenaar die een YouTube-kanaal runt. Ze dacht op te merken dat wanneer een blogartikel wordt hergebruikt als een video, het niet in Google scoort.

Het is zelfs mogelijk dat dubbele inhoud niet zo'n groot probleem is als site-eigenaren en diverse SEO-specialisten doen vermoeden, legt Mueller uit.

 

De site-eigenaar wilde weten of het schadelijk is om identieke tekst uit een blogpost in een video te gebruiken.

Google’s John Mueller vertelt in zijn antwoord dat Google gewoonweg niet in staat is om een ​​tekstanalyse van video’s uit te voeren en de tekst vervolgens aan webpagina’s toe te wijzen. Als een video woord voor woord herhaalt wat er in een blogpost staat, worden ze als verschillende soorten inhoud beschouwd, zegt Mueller.

Vergelijkbare inhoud die in verschillende formats wordt gepresenteerd, wordt dus niet als duplicated content beschouwd. Google maakt dit onderscheid omdat zoekers op verschillende tijdstippen naar verschillende dingen kunnen zoeken.

Soms zoeken mensen via Google om een ​​artikel te lezen, en anderen willen een video bekijken. Google zou er niet voor kiezen om de één boven de ander te laten zien, omdat ze dezelfde inhoud herhalen.

Mueller moedigt het op deze manier aan om inhoud opnieuw te gebruiken en zegt dat site-eigenaren dit moeten blijven doen.