Het verschil tussen follow en nofollow links?


Laatste bewerkt op: maandag 11 november 2019

Natuurlijk wil je graag dat jouw website hoge rankings krijgt van Google. Dit bereik je door op andere sites backlinks te plaatsen die weer naar jouw website verwijzen. Goed geplaatste backlinks zorgen al snel voor meer rankings. Toch ligt het er niet alleen aan op welke sites je de backlinks plaatst. Het is ook belangrijk of deze follow of nofollow zijn. Wat is een backlink? En wat is het verschil tussen follow en nofollow links?

Wat is een backlink?

Laten we beginnen bij uitleggen wat een backlink is. Een backlink is een verwijzing naar een website of pagina in de content.

Stel, je schrijft een blog over hondenvoer en je wilt een specifiek merk aanraden. Dit kan je doen door het enkel te noemen of door een backlink. Dit ziet er als volgt uit.

Mijn favoriete merk voer is merk A.

Een afwijkend stukje tekst ben je vast vaker tegengekomen. In dit geval heb ik geen link achter de tekst geplakt, maar normaal zou je  automatisch naar de website van merk A gestuurd worden. Dit kan je doen wanneer je, zoals in dit geval, een andere website wilt benoemen of laten zien. Dit is ook mogelijk wanneer je een andere pagina van jouw eigen website wilt laten zien. Dit wordt intern linkbuilden genoemd.

Verschil Follow en Nofollow

Nu bestaan er twee soorten backlinks; follow en no follow. 

Er zit een belangrijk verschil in deze twee soorten links die je moet weten, zeker bij linkbuilding.

Follow links

Als je een link naar een andere website plaatst, dan wordt dit gezien als een aanbeveling. Hiermee geef je aan dat je die website de moeite waard vindt. Google pikt dit op. De zoekmachine hecht namelijk veel belang aan de links. Hoe meer backlinks er naar je website of blog zijn geplaatst, hoe meer pagerankings je krijgt van Google.

Met een hoge pagerank kom je ook weer hoger in de zoekresultaten. Met veel follow links naar je website, verhoog je dus jouw pagerank en krijg je al snel meer bezoekers (en klanten).

Een follow link ziet er bijvoorbeeld zo uit:

<a href=”http://www.google.com/”>Google</a>

follow links

Nofollow links

Als je een backlink plaatst op een website met een hoge pagerank ontvang je hier zelf ook iets van. De pageranking wordt namelijk weer doorgegeven aan jouw website. Via jouw backlink stroomt de pageranking van de andere website dus ook weer door naar jouw site.

Websitebeheerders kunnen hier iets tegen doen, door aan de backlink de eigenschap ‘No Follow’ toe te voegen. Een link heeft hierdoor geen doorgegeven waarde meer (linkjuice).

Een nofollow link ziet er bijvoorbeeld zo uit:

<a href=”http://www.google.com” rel=”nofollow”>

no follow links

Zo herken je follow en nofollow links

Follow links zijn de gewone links zonder een nofollow tag. In de broncode van een website zie je of een link een follow of nofollow tag heeft. Via de sneltoetsen CTRL + U verschijnt de broncode van een pagina. Vervolgens kun je via CTRL + F zoeken op ‘nofollow’. Als er geen nofollow links worden weergegeven, dan zijn deze follow.

Heeft een no follow link wel nut?

Het lijkt er nu op dat het plaatsen van een nofollow link nutteloos is, maar dat is absoluut niet het geval. Ook al zorgen nofollow links niet direct voor een hogere pageranking, toch leveren ze nog veel voordelen op. Bezoekers kunnen immers op jouw link klikken en zo op je website terechtkomen. Dit leidt weer tot meer verkeer en wellicht meer omzet.

Het kan ook dat je vanaf jouw website een link plaatst naar een externe website. Je kunt hier dan een nofollow link van maken. Het is voor Google dan duidelijk dat de zoekmachine deze link niet hoeft te volgen. De link wordt dus niet meegeteld in de rankings. Mensen kunnen wel op de link klikken, maar deze heeft geen invloed op de pageranking.

Nofollow links gebruiken

Er zijn diverse situaties waarbij je nofollow links kunt of dient te gebruiken:

  • Bij betaalde links
  • Afkeurende artikelen
  • Als een website geen follow-link terugplaatst
start gebruik no follow links

Betaalde links

Google wil dat de websites natuurlijke linkprofielen opbouwen. Als een website betaald voor links, is dit geen natuurlijke linkbuilding meer. Dit zijn ingekochte links en Google telt deze niet mee. De zoekmachine wil niet dat bedrijven betalen voor een hogere pagerank.

Afkeurende artikelen

Als je een afkeurend artikel over een bedrijf op je website publiceert en een link plaatst naar hun website, wil je natuurlijk niet dat ze profiteren van jouw backlink. In dat geval gebruik je een no follow link.

Geen follow link terug

Heb je een link naar een website of blog geplaatst? En plaatst deze site of blogger geen link terug naar jouw website? Dan kun je de door jouw geplaatste backlink veranderen in een no-follow link.

Meer SEO vragen?

Neem contact op