Heb jij een WordPress website? Start dan nu met de SEO WordPress plugin Yoast. Waarom? De Yoast plugin ondersteunt jou bij het online vindbaar worden. Het is een gratis tool die jou de perfecte basis ondersteuning geeft bij de eerste stappen naar een goed scorende website. Hoe je Yoast het beste kunt gebruiken lees je hier.
Waar we het over gaan hebben:
Wat is de WordPress Yoast plugin?
Voordat we het hebben over hoe je deze plugin moet inzetten is het eerst belangrijk op aan te geven wat Yoast precies is.
De Yoast plugin is wereldwijd een van de populairste plugins van WordPress. Het is eenvoudig op jouw website te zetten en ontzettend makkelijk om te gebruiken. Zelfs als je weinig SEO ervaring hebt kan deze plugin jou de nodige basis bieden.
Deze tool is gratis te downloaden en daarom zeker het proberen waard. Er is een betaalde premium versie met meer opties, maar op de gratis versie zitten al veel handige opties waarmee je aan de slag kunt. Zie hieronder de extra functies van de premium versie.
Hoe beoordeelt Yoast een webpagina?
In Yoast kan je zien hoe goed een pagina scoort. Hoe kan je dit het beste inzetten?
De Yaost stippen
Wanneer je in WordPress naar het paginaoverzicht gaat, verschijnen al jouw pagina’s op een rijtje. Elke pagina krijgt van Yoast twee scores; SEO score en leesbaarheidsscore. Deze scores worden in dit overzicht aangegeven met gekleurde stippen. Dit systeem is erg handig wanneer je nieuwe pagina’s of blogs wilt gaan plaatst. Yoast geeft je een overzichtelijk overzicht in de status van deze twee factoren. In één blik zie je welke pagina’s goed scoren en op welke er winst te behalen valt.
De kleuren van de stippen betekenen het volgende:
- Grijs: er is geen informatie beschikbaar voor deze pagina.
- Rood: er zijn problemen op deze pagina waargenomen.
- Oranje: er is ruimte voor verbetering.
- Groen: de pagina scoort goed op SEO.
Hoe kan je Yoast scores verbeteren?
Wil één van deze twee pagina scores verbeteren? Ga naar desbetreffende pagina om verder aan de slag te gaan met deze plugin.
Onderin de pagina kom je het deel van Yoast tegen waarin je aan verschillende onderdelen kunt werken. In de afbeelding hiernaast is te zien hoe de plugin eruit ziet. Het bestaat uit drie tabbladen. Van boven naar beneden houden deze tabbladen in:
- Inhoud-optimalisatie
- Sociaal
- Geavanceerd
Op het eerste tabblad, inhoud-optimalisatie (zie rode pijl), zoomen we verder in. Hier kan je namelijk de pagina scores verbeteren.
Snippetvoorvertoning
Dit wordt ook wel meta description genoemd. Dit is het stukje tekst dat de doelgroep te zien krijgt wanneer zij een zoekopdracht invoeren in Google. Op basis van deze tekst zullen zij beslissen of zij op jouw website klikken (CTR) of die van jouw concurrent. Dit is de tijd en moeite dubbel en dwars waard.
De plugin geeft aan welke tekst er getoond wordt in zoekmachines. Wanneer je dit bewerkt zie je precies hoeveel tekens er gebruikt mogen worden. Dit geeft jou de mogelijkheid om een sterke tekst te schrijven zonder dat deze midden in de zin wordt onderbroken.
Gevaar Yoast
Één kanttekening, de tekst die jij hier invult hoeft niet per definitie gebruikt te worden door de zoekmachines. Enkel als zij jouw description goed vinden kiezen zij ervoor deze over te nemen. Dit zal niet altijd de eerste dag direct aangepast worden. Houdt dit altijd even in de gaten.
Wat gebeurt er als je geen meta description invult? Zoekmachines vullen zelf de tekst in. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar in 9 van de 10 gevallen is het een gemiste kans. Wanneer je dit zelf invult kan je een overtuigende tekst schrijven en de bijbehorende zoekwoorden hierin verwerken. Een goede meta description kan er zelfs voor zorgen dat je hoger gepassioneerd wordt in Google.
Wil je meer weten over hoe je een sterke meta description kan schrijven? Dit en veel meer tips krijg je in onze website optimalisatie 2019 gids.
Focus keyphrase
Naast de meta description kan deze plugin je ondersteunen bij het focussen op zoekwoorden. De Focus keyphrase is het belangrijkste zoekwoord van desbetreffende pagina. Yoast omschrijft dit zelf als volgt:
keyphrase – is the search term that you want your page to rank for most.
Vervolgens krijg je een hele lijst aan verbeterpunten, mits deze er zijn. Op deze manier kan je eenvoudig met een pagina focussen op een bepaald zoekwoord. Zie op de afbeelding hiernaast voorbeelden van verbeterpunten.
Leesbaarheidsanalyse
Waarbij je bij focus keyphrase de nadruk legt op hoe SEO-proof de teskt is, let je hierbij op de leesbaarheid voor de bezoeker. Je krijgt advies op punten als; diversiteit in woordgebruik, het gebruik van overgangswoorden, lengte van de paragrafen, is de lengte van de zin goed enz.
Nadelen van Yoast
Yoast kan je ontzettend goed helpen, maar er kleven helaas ook enkele nadelen aan deze fantiastische plugin.
Voorkom teleurstellingen achteraf door alvast rekening te houden met de volgende nadelen.
Pas op voor het groene bolletje
Natuurlijk streven we naar een groen bolletje op elke pagina. Stel, dit lukt. Goed bezig! Helaas garandeert dit niet een mooie positie in zoekmachines. Opereer je in een concurrerende branche, dan is er grote kans dat zij ook een website hebben vol groene bolletjes. De nummer 1 posities zal dan op andere punten gebaseerd worden.
Google werkt met topics
In Yoast vul je een specifiek zoekwoord in waarop de pagina gescand wordt. Bij een groen bolletje is jouw pagina perfect voor dat ene zoekwoord. Google is verder dan dat en kijkt naar topics. In hoeverre bevat jouw pagina informatie over en rondom dat zoekwoord. Het gaat voor zoekmachines meer over het neerzetten van complete onderwerpen. Hoe completer jouw topic, hoe hoger de positie.