Wanneer je aan de slag gaat met online marketing kom je vrij snel de temen “zoekwoorden” of “keywords” tegen. Zoekwoorden zijn woorden die zoekmachine gebruikers intypen wanneer zij op zoek zijn naar bepaalde informatie. Hoe maakt je in 2020 gebruik van zoekwoorden en hoe weet je op welke zoekwoorden jij je moet richten?
Waar we het over gaan hebben:

Hoe belangrijk zijn zoekwoorden in 2020?
Zoekwoorden hebben in de loop van tijd een andere rol aangenomen in de SEO-wereld.
Zoekmachines als Google worden steeds slimmer. Een andere manier in het gebruik van zoekwoorden is noodzakelijk geworden.
Gebruik van zoekwoorden vroeger vs. nu
Zoekwoorden worden steeds minder belangrijk. Hoezo?
Wilde je voorheen gevonden worden op zoekwoord x. Dan verwerkte je zoekwoord x zo vaak mogelijk in je website. De website die dit zoekwoord het vaakst heeft genoemd stond op nummer 1. Dit resulteerde in kwalitatief slechte zoekresultaten met weinig inhoud en moeilijk weg te lezen teksten.
Zoekmachines kregen dit door en hebben het algoritme steeds verder aangepast zodat kwaliteit wordt beloond en niet kwantiteit. Tegenwoordig is het al voldoende op één hoogstens twee keer het gewenste zoekwoord op jouw pagina te verwerken om hierop gevonden te worden.
Google plaatst de website die het meeste over zoekwoord x kan vertellen bovenaan. Dit betekent dat je een compleet en informatief stuk content moet plaatsen. Een webpagina moet tegenwoordig niet meer op één zoekwoord gefocust zijn, maar op een topic. Een topic is een onderwerp waar meerdere zoekwoorden onder vallen.
Verplaats jezelf in de zoeker
Wanneer je bij jezelf nagaat wat jij als zoeker zou intypen, kom je vaak al met een bepaalde lijst aan zoekwoorden. Op zich is dit een goede start, maar laat het nooit bij deze wilde gok. Jouw denkwijze is misschien niet typerend voor het algemeen zoekgedrag. In programma’s als Google Adwords kan je precies zien wat mensen intypen en hoeveel hierop gezocht wordt. Daarnaast worden er gerelateerde zoekwoorden getoond waardoor je op zoekwoorden komt die je wellicht in eerste instantie nog niet op jouw lijst had staan. Zoekwoorden hoeven niet perse losse woorden te zijn. Soms zijn het hele zinnen of zelfs vragen. Vooral met die nieuwe ontwikkelingen in voice search worden de zoekwoorden steeds langer.
Concurrentie onderzoek
Om er zeker van te zijn dat je geen essentiële zoekwoorden overslaat is het verstandig om te spieken bij de concurrent. Er bestaan namelijk verschillende programma’s waarbij het mogelijk is om te zien op welke keywords zij scoren. Wellicht haal je hier nieuwe woorden uit die jij ook kunt meenemen in de strategie.
Trendwatching
Bovengenoemde strategieën zorgen ervoor dat jij inzicht krijgt in welke zoekwoorden momenteel veel gebruikt worden.
Maar jij bent niet de enige die deze informatie ter beschikking heeft. In de meeste gevallen geldt; hoe hoger het zoekvolume hoe meer concurrentie.
Een onderdeel dat je beslist moet toevoegen aan jouw zoekwoord onderzoek is trendwatching!
Zo ben jij de eerste die op de hoogste is van dit zoekwoord en zal je relatief eenvoudig op nummer 1 komen te staan in de ranking. Dan is het nog maar de vraag wanneer jouw conurrent deze trend oppikt en of zij nog langs jouw website komen!