Wil jij weten hoe jij jouw website op de eerste pagina in Google krijgt? Deze complete optimalisatie gids staat vol tips om jou te helpen aan die nummer 1 positie.
Leer alle basisstappen waardoor je mee kan concurreren in de top posities van Google. Waar begin je met optimalisatie? Hoe bepaal je de beste online strategie.
Waar we het over gaan hebben:
Waarom website optimaliseren?
Uit ervaring met onze klanten hebben wij geleerd dat niet altijd het belang van optimalisatie gezien wordt. Vaak komt dit simpelweg door onwetendheid van de wijze waarop Google de ranking baseert.
Wat is website optimalisatie?
Website optimalisatie is een continu proces van het aanpassen van de website zodat de website hoger positioneert in zoekmachines.
Waarom website optimalisatie?
Waarom is het dan zo belangrijk? Optimalisatie zorgt ervoor dat zoekmachines als Google precies begrijpen welke informatie jij op jouw website hebt staan. Hoe beter zij dit kunnen plaatsen, hoe beter jij gepositioneerd wordt.
Naast het feit dat optimalisatie goed voor SEO is, draagt dit ook bij aan het gebruikersgemak van de website bezoeker. Win-win situatie!
Oke, het in ondertussen wel duidelijk dat website optimalisatie bijdraagt aan de prestaties van jouw website. Er zijn ontzettend veel stappen die je kunt ondernemen en eigenlijk ben je nooit klaar met optimaliseren. Waar ga je beginnen?
Website structuur
Je begint met website structuur. Waarom? De structuur is de basis van de website.
Welke topics ga je aansnijden op welke pagina’s? Zet je deze pagina’s in de navigatie of worden het landingspagina’s?
Navigatie pagina’s
Navigatie pagina’s zijn, heel logisch, de pagina’s waar je via de navigatie kan komen. Deze pagina’s omvatten de kern betreft producten en diensten van de website. Vaak zie je hier ook contact, wie zijn wij en portfolio’s in terug.
Zoals net al aangegeven zijn deze pagina’s de kern van je bedrijf. Iedere bezoeker gaat deze pagina’s zien en ze zijn voor iedereen van belang. Navigatie pagina’s hebben vaak veel bezoekers en moeten zo snel mogelijk voor conversie zorgen.
Tip van onze User Experience specialist:
Plaats een duidelijke call-to-action op navigatiepagina’s zoals contact of een specifieke productpagina.
Landings pagina’s
Ladingspagina’s zijn vaak lastiger te schrijven. Waarover moeten deze precies gaan en moet er wel een nieuwe pagina komen.
Hiervoor is vaak enige SEO kennis nodig om dit goed te kunnen beoordelen.
Wanneer een landingspagina?
Om te kunnen bepalen of er een landingspagina moet komen, moet je eerst weten hoe je een landginspagina onderwerp bepaalt.
Stel, je hebt een webshop voor bordspellen. Je hebt een website met navigatiepagina’s over de producten. Nu is er binnenkort een bordspel beurs/evenement. Hier wil je graag iets over schrijven op de website. Een navigatiepagina is dan wat overdreven. Het is niet zo belangrijk dat je het in het gezicht van iedere bezoeker wilt duwen.
De doelgroep van deze informatie is echter perfect voor jouw website. Deze bezoekers zullen namelijk al een interesse in spellen hebben en zijn een potentiële klant voor jou. Een landingspagina is de perfecte uitkomst voor een specifieke doelgroep.
Tips landingspagina’s
Een landingspagina bevat in een goede, opvallende en overzichtelijke opbouw, welke uit 5 elementen bestaat:
Een pakkende titel
Een Hero Shot
Een opsomming van jouw USP’S / voordelen
Een call to action
Social Proof
1 Een pakkende titel
Iedereen die een krant of een tijdschrift leest, weet dat je wordt aangetrokken door een pakkende titel. Bij een landingspagina is de titel één van de belangrijkste onderdelen. Natuurlijk wil je voorlopen op je concurrenten. Zorg dan ook voor een pakkende titel met een killer headline, een subheadline en een onderbouwend argument. Vertel je bezoekers wat je doet en wat je voor hen kan doen.
Maak de titel niet te lang en kies woorden die de punten van jouw bedrijf benadrukken. Het maakt niet uit of dat klantvriendelijkheid is, snelheid, milieuvriendelijk of servicegericht. Met een goede titel maak je de bezoekers nieuwsgierig, waardoor ze verder lezen.
2 Een Hero Shot
Mensen zijn visueel ingesteld. Met een afbeelding of video trek je dan ook de aandacht van de bezoekers.
Dit geldt niet alleen voor social media of je website, maar ook voor je landingspagina. Met een foto of video geef je de bezoekers een goed beeld van jouw product of dienst.
Een video is het meest effectief, want hiermee kun je ze nog meer informatie geven.
3 Opsomming van jouw USP’s
Maak jouw bezoekers duidelijk wat de voordelen zijn van jouw product of dienst.
Doe dit aan de hand van bulletpoints waarin je de voordelen, oftewel de unique selling points, van jouw product of dienst opsomt. Met deze opsomming creëer je een overzicht voor scannende lezers. Bezoekers zien dan direct wat de voordelen van jouw product of dienst zijn en kunnen dan snel bepalen of het wat voor hen is.
4 Een call to action
Zorg voor een call to action die niet te missen is. Plaats een button waarmee je bezoekers uitnodigt om contact op te nemen, een afspraak te maken of een product te bestellen.
Natuurlijk is het van belang dat de button opvalt. Als bezoekers niet zien dat het een klikbare knop is, zullen ze ook niet snel tot actie overgaan. Maak dan ook gebruik van een opvallende, contrasterende kleur die past bij de kleuren op je landingspagina.
Vermeld een tekst in de button en denk hier eerst goed over na. Deze tekst kan er namelijk voor zorgen dat jouw landingspagina succesvol wordt. Gebruik simpele en directe taal. Vermeld de boodschap kort en duidelijk, zoals “Bestellen”, “Bestel hier” of “Maak een afspraak”. Kies hierbij voor een groot en dik lettertype.
Nog ruimte over in de button? Vermeld dan een subline onder de titel. Vertel in het kort wat bezoekers kunnen verwachten als ze op de button klikken. Beschrijf bijvoorbeeld hoe lang een actie nog loopt of hoe snel men antwoord krijgt. Kortom, website laten maken? Vergeet de landingspagina’s niet!
5 Social proof
Een succesvolle landingspagina bevat social proof-elementen. Hiermee laat je zien dat anderen jouw product of dienst al hebben gekocht of gebruikt. Zo wek je niet alleen vertrouwen, maar ook verlangen bij de bezoekers. Wat de een heeft, wil de ander immers ook.
Speel hier op in en plaats reviews of testimonials van klanten op jouw pagina. Je kunt immers wel vertellen dat jouw product of dienst van een hoge kwaliteit is, als anderen dit ook vinden, werkt dit veel overtuigender.
SEO-proof website
Je hebt een goede website structuur bedacht. Je weet welke pagina’s in de navigatie komen te staan en welke landingspagina’s worden. Nu is het tijd om rekening te houden met Google.
Google is je beste vriend
Google zorg er namelijk voor dat jij of wel of helemaal niet gevonden wordt.
Daarnaast houdt Google zich niet alleen bezig met de zoekers. Zij willen de zoekers zo goed mogelijke resultaten geven op hun zoekopdracht.
Zij hebben op basis van ontzettend veel data topics gecreëerd. Valt jouw website hier het beste is, dan sta je op nummer 1. Door rekening te houden met Google houd je dus automatisch rekening met de zoekers. Dis is in te huidige SEO onafscheidelijk.
Zoekgedrag doelgroep
Door regelmatig het zoekgedrag van de doelgroep te onderzoeken, kom je achter nieuwe topics, vragen die spelen en trends. Zo blijf je constant up-to-date en heb je de grootste kans dan jouw website gevonden wordt.
Nog niet bekend met zoekwoorden, dan is kan je hier alles vinden over de juiste zoekwoorden vinden hoe zoekwoorden vinden.
Daarnaast willen we je nog wijzen op de nieuwe zoektrends zoals voice search. Lees hier de SEO trends van 2020 om nieuwe tips te ontdekken.
Snelle website
Voor jou honderd andere websites. De internetgebruikers verwachten snelheid en hebben geen zin in lange laadtijden.
Klikt de doelgroep op jouw website in Google maar duurt het laden maar lang, dan klikken ze net zo makkelijk naar de concurrent. Zonde, want het kost in veel branches al ontzettend veel SEO-optimalisatie om tot deze stap te komen.
Wil je weten hoe snel jouw website is en vooral hoe je dit kunt versnellen? Wij vertellen je hier precies hoe je dit voor elkaar krijgt.
Snippet
Wanneer je een zoekopdracht intypt komt er een lijst met websites waarvan Google denkt dat deze nuttig zijn voor jou. Aan de hand van de informatie over deze websites kan jij een keuze maken welke website jij wilt bezoeken. Het kleine stukje informatie over een website wordt “snippet” genoemd.
Hoe ga jij het voor elkaar krijgen om de bezoekers binnen te halen met de snippet?
Description voor iedere pagina
Een meta description is een omschrijving van de pagina waarnaar de bezoekers gestuurd zal worden. Dit betekent dat je voor elke pagina een eigen tekst moet schrijven. Niet schrikken, de teksten mogen maar 1 a 2 zinnen lang te zijn en je werk zal zeker beloond worden.
Wat is het nut van een snippet?
Het binnenhalen van zoekmachine gebruikers gebeurt door middel van deze snippets. Dit is echter niet het enige wat deze tekstjes jou te bieden hebben. Je online vindbaarheid zal hierdoor gaan stijgen.
Google wilt de gebruikers zo goed mogelijke website opties laten zien. Hoe meer er op jouw website geklikt wordt hoe hoger de CTR (click-through rate). Google weet dat jouw website als nuttig wordt gezien en zal je daarom automatisch hoger plaatsen in de ranking. Door hoog in de ranking te staan zullen nog meer zoekers jouw website bekijken.
Kortom, door de juiste content hier te gebruiken zal zowel Google als de Google gebruikers meer waarde hechten aan jouw website. Dit mag dus zeker niet ontbreken in jouw online marketing strategie.
Zo schrijf je de perfecte snippet
Voordat je begint met schrijven moet je duidelijk voor ogen hebben wat een meta description is. Zie het als een mini advertentie waarin jij de Google gebruiker moet overtuigen om op jouw website te klikken. Het stukje tekst moet dus pakkend zijn en een beeld geven van jouw websitepagina. Waaraan voldoet een goede meta description:
- Lengte: elke zoekmachine heeft een eigen maximale lengte. Zo heeft Google momenteel een lengte van 320 tekens.
- Relevantie: verplaats je in de bezoeker. Welke informatie willen zij lezen? Elk woord is belangrijk om hen over te halen.
- Schrijfstijl: wie is de doelgroep? Welke woorden gebruiken zij?
- Overhalen tot actie: schrijf te tekst in tegenwoordige tijd en met actie gerichte woorden. Waarom willen ze jou, wat is de vervolg stap? Gebruik woorden als “lees meer”.
- USP: wat zijn de voordelen van jouw product of service? Waarom zou jouw website hun helpen. Laat ze de waarde van je website zien.
- Kort: maak het kort en krachtig. Zorg ervoor dat de kernboodschap in die 1 a 2 zinnen duidelijk naar voren komt.
WordPress en snippets
In WordPress implementeren wij altijd de plugin Yoast. Deze plugin geeft je de mogelijkheid om voor iedere pagina eenvoudig een titel en description toe te voegen.
Daarnaast informeert deze plugin je waarin de beschrijving tekort komt en wat je dient toe te voegen. Zo kan iedereen een goede snippet schrijven. Ga jij een website laten maken, vraag jouw website bouwer naar deze plugin.
Wanneer optimalisatie uitbesteden
Het optimaliseren van een website is geen kleine klus. Daarnaast is het een oneindig proces en is het nooit af.
Het online zoekgedrag verandert, hierdoor Google en jouw concurrentie ook. Blijf je niet up-to-date dan heb je grote kans dan je website in de kortste keren weer van de eerste pagina af is.
Optimalisatie in de online redding
In sommige branches is de website essentieel. Het is een online uithangbord waardoor jij je klanten binnenkrijgt. Het zakken naar de tweede pagina kan killing zijn voor het bezoekersaantal. Zelfs een daling van positie 1 naar 2 kan enorme daling veroorzaken in het aantal bezoekers.
Is dit nu het geval voor jouw website, bedenk dan goed of je de tijd van het onderzoeken, schrijven en bijhouden erin wilt en kan stoppen. Heb je weleens gedacht aan het uitbesteden van website optimalisatie?
Kosten
Er zijn diverse partijen die website optimalisatie aanbieden, vaak gecombineerd in een seo-pakket. Kies niet zomaar de eerste de beste partij. Je kunt SEO en daarmee optimalisatie ook verkeerd doen. Dit wordt hard afgestraft met een penalty, waarbij jouw website helemaal niet meer vindbaar is.
Laat je altijd goed adviseren over de werkzaamheden die de partij voor ogen heeft. Iedere website en branche is anders. Je hebt te maken met andere zoekwoorden, ander gedrag en andere concurrentie. Een standaard optimalisatie strategie is dus nooit een goed idee.
De nieuwste SEO trends van 2020
Wil je nog meer leren over SEO? Zorg dat jouw website voldoet aan de laatste trends en eisen van Google.
Door jouw website up-to-date te houden heb je een voorsprong op de concurrenten.