Wat zijn de SEO trends in 2020? Wat kan je verwachten en moet je beslist in de online strategie verwerken?
Wij hebben de nieuwste ontwikkelingen op een rijtje gezet zodat jij in 2020 voorbereid bent en bovenaan in Google komt te staan.
Let op!
Deze trends zijn niet de basis stappen voor online vindbaarheid. Begin jij net met SEO dan raden wij je aan om eerst onze optimalisatie gids te lezen: website optimaliseren voor Google in 2020
Waar we het over gaan hebben:
Hoe denken zoekmachines anno 2020?
Voordat wij je alle tips geven die je nodig hebt, moet je eerste begrijpen hoe de zoekmachines tegenwoordig denken. Het kernwoord EAT.
EAT
EAT staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. Voor Google de kernfactoren om een website te ranken.
Kwaliteit wordt en zal steeds meer beloond worden met een hoge positie.
Er wordt van de verwacht dat jij de expert bent met unieke content dat van toegevoegde waarde is op het internet.
Even iemand inhuren om jouw content te schrijven is dus GEEN goed idee.
Google wordt nog steeds slimmer
Google heeft ontzettend veel data ter beschikking en gebruikt dit om hun algoritme steeds verder te verbeteren. Een belangrijk onderdeel hierbinnen is leren denken als een mens doet.
Weet je nog de BERT-update die laatst gelanceerd is? Dit staat geheel in het teken van content leren begrijpen zoals de zoeker doet. Waarom typt iemand dit in en wat voor soort informatie zoeken zij dan?
Visueel zoeken
Het is vast geen verrassing dat deze tussen de trends van 2020 te vinden is. Visuele content is onmisbaar is jouw online strategie.
Hoe kan je dit het beste toepassen en waar moet je aan denken?
Google Lens
Google lens wordt steeds meer gebruikt. Het staat nog in de kinderschoenen, maar werkt al super goed. Zelfs zo goed dat het al 1 biljoen objecten kan identificeren.
Dit trend is duidelijk zichtbaar wanneer je kijkt naar hoe hierop gezocht wordt. Zie hieronder de groei van het zoekwoord “google lens’ van de afgelopen 5 jaar.
Wanneer is visual search belangrijk?
In sommige branches is visual search nog belangrijker dan in andere. Wanneer kan visual search echt een bijdrage leveren voor jouw website? Eigenlijk bij alles waar je liever het beeld van ziet, dan een heel artikel met tekst. Hierbij kan je denken aan recepten of routebeschrijvingen.
Uit onze ervaring blijkt dat visual search een grotere rol speelt bij:
Webshops
Lokaal gerichte bedrijven (local SEO)
Websites met een jonge doelgroep
Hoe optimaliseer je voor visual search?
- Web autoriteit
- Nieuwe content
- Afbeelding moet een belangrijke positie in de pagina innemen (hoe hoger, hoe beter)
Voice search
Voice search is niet helemaal nieuw in SEO-land, maar neemt steeds een grotere plek in. Deze trend hoort daarom beslist thuis in de lijst van 2020.
Hoe haak je in op deze trend?
Groei van voice search
Voice search is al langer bekend, maar toch blijft het groeien. Nog steeds wordt er meer en meer gezocht naar voice search.
Rekening houden met voice search
De verwachting is dat voice search een steeds groter aandeel gaat krijgen in het zoekgedrag en dus ook in het zoekvolume.
Vooral als jij een jonge doelgroep hebt is het verstandig om dit mee te nemen in de zoekmachine optimalisatie. De belangrijkste verandering zit in de lengte van de zoekwoorden. Mensen zijn geneigd om via spraak langere zinnen en zelfs hele vragen te stellen (long tail keyword).
Voorbeeld
Stel je wilt jouw haar laten verven in Amsterdam. Je gaat via Google opzoek naar de beste kapper voor jou.
Getypte zoekwoord: haar verven kapper Amsterdam
Voice search: Welke kapper in Amsterdam is het beste in haar verven?
Wanneer je via Google een vraag stelt zal er altijd één website als antwoord naar voren komen. Dit is de website die volgens Google het beste antwoord geeft op de vraag. Dit antwoord vind je in een speciaal vakje, featured snippets (zie voorbeeld hieronder). Kortom, bij voice search telt de bovenste plek extra zwaar mee. Deze plek wordt daarom positie 0 genoemd en is daarmee nog belangrijker dat de positie 1.
Hoe pas je voice search toe in de website optimalisatie?
Hoe verwerk je deze nieuwe zoektrend in jouw website optimalisatie?
- Verwerk vragen in jouw website. Begin altijd met wie, wat, waar, wanneer, waarom of hoe. Dit kan je eenvoudig door middel van een FAQ doen. Als de vraag ,die de zoeker stelt, letterlijk op jouw website staat is de kans groot dat jouw website door Google aangegeven wordt als antwoord.
- Gebruik eenvoudige taal zodat iedereen iets met het gegeven antwoord kan.
- Gebruik vragen in de titel en subtitels van blogs en pagina’s.
- Gebruik korte antwoorden zodat deze in de marges van Google passen.
Vereiste voor eerste positie voice search
Uit onderzoeken kwam naar voren dat de eerste positie aan deze eisen voldeed:
- Aanwezigheid van Schema Markup (36 % van de gevallen)
- HTTPS (70% van de gevallen)
- Page speed 4,6 seconde
- Websites met een hoge domain authority
- Vraag in de titel aanwezig
- Goed scorende website bij “normale” zoekwoorden komen in 75% van de gevallen ook in de top 3 te staat bij voice search.
- Korte antwoorden (29 woorden)
- Gemiddelde woorden van pagina, waar vraag op staat, heeft 2312 woorden.
- Hoge sociale betrokkenheid op sociale media.
CTR wordt steeds lager
Het CTR, klikpercentage, wordt steeds lager.
Waarom?
Omdat steeds meer antwoorden al gegeven worden in Google zelf. Zoekers hebben hun antwoorden al zonder een website bezocht te hebben.
Resultaat, je CTR gaat omlaag.
Hoe speel je hierop in?
Er wordt steeds minder op de zoekresultaten geklikt. Dit komt mede dankzij de featured snippet waardoor antwoorden op vragen al gekregen worden voordat de zoeker naar een website hoeft. Je kan niet meer via ieder soort zoekwoord bezoekers naar jouw website trekken. Een zoekwoord als ‘wat betekent …’ zal hoogstwaarschijnlijk al beantwoord worden in de featured snippet. Of jij dat bent of niet, zoekers hebben hun antwoord al en zullen jouw website niet bezoeken.
Kies dus zoekwoorden uit waarbij dit minder het geval is OF zorg jouw snippet schreeuwt om op geklikt te worden. Als de zoeker het gevoel heeft dat jouw website nog meer informatie biedt die zij echt willen weten, dan zullen zij nog op jouw snippet klikken.
Hoe verbeter je de CTR?
Jouw snippet moet wel heel duidelijk uitstralen dat het de moeite waard is om te klikken. Hoe doe je dit?
- Zoekwoord in URL
- Speel in op emoties
- Denk vanuit de zoeker, hebben zij informatie nodig, willen zij een aankoop doen? Hoe kan jouw website hierbij helpen?
- Zorg dat jouw titel en description opvalt in vergelijking tot de concurrenten. Bekijk wat jouw concurrent zegt. Hoe kan jij nóg beter, nóg meer kennis, goedkoper of juist afwijkend zijn?
Linkstructuur
Al een oud fenomeen in de SEO-wereld, maar nog steeds onmisbaar. Je moet rekening houden met twee soorten links; interne en externe links.
Interne links
Deze wordt vaak vergeten, maar het linken naar pagina’s op jouw eigen website is ontzettend belangrijk. Google wilt een betrouwbare website met kwalitatieve informatie. Je hoeft niet op iedere pagina hetzelfde verhaal te vertellen, maar kunt met een link aangeven dat op desbetreffende pagina de aanvullende informatie over dat onderwerp te vinden is.
Google begrijpt hierdoor beter waar jij welke informatie bespreekt en zal die pagina koppelen aan de juiste zoekwoorden.
Tip van de SEO-specialist
Je wilt namelijk voorkomen dat Google meerdere pagina’s onder een bepaald topic vindt vallen. Heb jij twee pagina’s voor keyword x, dan zal je waarde verdeeld worden en scoor je gemiddeld lager. Heb jij één sterke pagina voor keyword x, dan zal je de volledige waarde meekrijgen en scoor je hoger.
Externe links
Binnen de externe links kennen we twee soorten; uitgaande en inkomende links.
Inkomende links zijn links vanaf externe websites naar jouw website. Hoe meer autoriteit deze website heeft, hoe meer invloed dit heeft. Een website met weinig autoriteit kan zelfs een negatief effect hebben omdat dit over kan komen als spam.
Uitgaande links zijn onmisbaar een gezonde linkstructuur. Heb jij het over een bepaald onderzoek, bedrijf enz, geef dit aan met een link naar de externe website. Het komt heel vreemd over als er op jouw hele website geen een externe links aanwezig zijn.