Wellicht herken je dit wel. Je hebt een website laten maken en je gaat aan de slag met de content. Je hebt een pagina, die je met de SEO-tool van Yoast helemaal hebt ingevuld. Ook de paginatitel. Je checkt later het resultaat in Google en die paginatitel, wordt niet overgenomen. Wat is hier aan de hand? We geven je wat inzichten in de handelswijze van Google.
Google heeft nieuwe informatie gedeeld over updates m.b.t. de paginatitel en waarom ze sommige titels vervangt en andere niet. De update van de paginatitel is vorige maand uitgerold en vervangt minder dan 20% van de titels in SERP’s met tekst die Google relevanter acht voor de zoekopdracht. Sinds de eerste uitrol heeft Google zijn systeem voor het genereren van paginatitels verder verfijnd en heeft het nu aanvullende richtlijnen voor iedereen. Hier gaan we.
Oorspronkelijke titels worden vaker gebruikt
Oorspronkelijke titels van webpagina’s zullen vaker worden gebruikt na de verfijningen van de update van de paginatitel. Deze oorspronkelijke titelelementen worden nu ongeveer 87% van de tijd gebruikt, in plaats van ongeveer 80% toen de update voor het eerst werd uitgerold.
Waarom gebruikt Google niet altijd originele titels?
Google zal de titel van een pagina in SERP’s vervangen in gevallen waarin het een pagina niet zo goed beschrijft als zou kunnen. Dit gebeurt al sinds 2012 en de recente update van Google gaat nog een stap verder. Hier zijn enkele voorbeelden waarvoor de update van de paginatitel van Google is ontworpen om te detecteren en aan te passen:
Halflege titels ( | Red Melon)
Het nieuwe systeem van Google is ontworpen om halflege titels te detecteren, zoals een titel die alleen de sitenaam weergeeft, en deze aan te passen door informatie toe te voegen die elders op de pagina te vinden is.
Verouderde titels (Toegangseisen voor 2020 | Sitenaam)
Een paginatitel kan verouderd raken wanneer dezelfde pagina jaar na jaar wordt gebruikt voor terugkerende informatie, maar de titel blijft hetzelfde. Bijvoorbeeld een ‘nieuwtje’ met 2020 nog in de titel.
Onnauwkeurige titels (Reuzenknuffels, teddyberen, ijsberen – Sitenaam)
Soms geven titels niet precies weer waar een pagina over gaat. Dit is een voorbeeld van een statische titel voor een pagina met inhoud die dynamisch verandert. Sommige van die producten verschijnen mogelijk op de pagina en andere niet.
Google kan die titel aanpassen om nauwkeuriger weer te geven wat er op de pagina staat.
Titels van microboilers (Mijn zogenaamde geweldige tv-show)
Waarbij dezelfde titel wordt gebruikt voor meerdere pagina’s over verschillende seizoenen. Micro-boilerplate-titels verwijzen naar boilerplate-titelelementen binnen een subset van pagina’s binnen een site. Het systeem van Google detecteert deze titels en past ze aan.
Meer informatie van Google zelf: Check het hier.