Werkelijk iedere dag voert Google één of meer veranderingen door die zijn bedoeld om de zoekresultaten te verbeteren. De meeste zijn niet merkbaar, maar helpen Google om de zoekresultaten te blijven verbeteren.
Een paar keer per jaar worden er, zoals Google ze zelf omschrijft, belangrijke en brede wijzigingen aangebracht in de zoeksystemen en algoritmen. Deze updates noemt Google ‘core updates’. Deze updates zijn ontworpen om steeds beter te tonen waarnaar de bezoeker op zoek is.
En het mooie is: Google bevestigt deze updates ook altijd. Wanneer ze beginnen en wanneer ze eindigen. Waarom? Omdat ze vaak opvallende effecten voor veel websites betekenen. Sommige websites stijgen flink, en, minder fraai, sommige dalen flink. En als je een website hebt die flink zakt, dan wil je kijken waar je kunt verbeteren, zodat je de daling weer teniet kunt doen, en niet de verkeerde dingen gaat aanpassen. En misschien is er helemaal niks aan de had en valt er niets te repareren.
Nieuwe beoordeling van de inhoud
Er is niets mis met webpagina’s, die het wellicht minder goed doen na een core update. Deze websites of webpagina’s hebben Google’s richtlijnen voor webmasters helemaal niet geschonden. Ook is het niet zo dat ze last hebben gekregen van een handmatige actie of die van het algoritme.
Een core update van Google is nooit gericht tegen maar één pagina of website. De wijzigingen die een core update met zich meebrengen gaan over een nieuwe beoordeling van alle webpagina’s en websites. Google kan zien aan het gebruik van die sites, of de resultaten (nog) wel relevant zijn. Sommige webpagina’s moeten beter worden beloond vindt Google dan, en andere pagina’s juist wat minder.
Het is net als de lijst van de Top 2000. De lijst van een paar jaar geleden is niet minder goed, maar die van afgelopen jaar is net wat relevanter, met een paar nieuwe titels erbij.
Focus op inhoud
Als je webpagina zakt na een core update van Google, dan hoef je niks te repareren. Er is namelijk niks fout aan je website. We begrijpen echter wel, dat eigenaren van webpagina’s die te lijden hebben onder een update, toch iets willen doen. Dan meteen maar de allerbeste tip: zorg voor de best mogelijke inhoud. Google heeft de algoritmen zo ingesteld dat ze dit proberen te belonen door middel van een hogere positie.
Hier een aantal bruikbare vragen, die je jezelf kunt stellen om je eigen content te beoordelen:
Vragen over inhoud en kwaliteit
- Heeft de inhoud originele informatie, zoals een rapportage, een analyse of een onderzoek?
- Geeft de inhoud een essentiële, volledige of uitgebreide uiteenzetting van het onderwerp?
- Is de content uniek qua analyse of interessante informatie die niet voorspelbaar is?
- Kopieer je niet de inhoud van bronnen, maar biedt je pagina een originele aanvulling hierop?
- Heeft de kop en/of paginatitel een beschrijvende bruikbare samenvatting van de inhoud?
- Is de kop en/of paginatitel niet overdreven of schokkend van aard?
- Zou je deze webpagina als bladwijzer willen toevoegen, willen delen of aanbevelen?
- Zou je kunnen je verwachten dat naar de inhoud van de pagina verwezen wordt in een magazine of andere website?
Deskundigheid
- Kun je op de informatie van de webpagina vertrouwen, door duidelijke bronnen, een bewijs van de betrokken expertise, achtergrondinformatie over de schrijver of de website, zoals via links naar een ‘over ons’ pagina?
- Als je onderzoek zou doen naar de website, zou je dan de indruk krijgen dat deze te vertrouwen is of algemeen wordt erkend als een autoriteit op het gebied van dit onderwerp?
- Is de content geschreven door een expert of een liefhebber die het onderwerp aantoonbaar heel goed kent?
- Heeft de inhoud gemakkelijk te verifiëren feitelijke fouten?
- Zou je op je gemak voelen de inhoud te vertrouwen voor problemen m.b.t. je geld of je leven?
Presentatie- en productievragen
- Zijn er spellings- of stilistische problemen met de inhoud?
- Is de inhoud goed geproduceerd, of oogt het slordig of gehaast?
- Is de inhoud in massa geproduceerd door of uitbesteed aan een groot aantal makers, of verspreid over een groot netwerk van sites, zodat afzonderlijke pagina’s of sites niet zoveel aandacht of zorg krijgen?
- Heeft de inhoud teveel advertenties die afleiden van of de hoofdinhoud storen?
- Wordt de inhoud goed weergegeven op mobiele apparaten?
Vergelijkende vragen
- Biedt de inhoud een substantiële waarde als je dit vergelijkt met andere pagina’s in de zoekresultaten?
- Gaat het bij de inhoud om de oprechte interesse van de bezoeker of is de inhoud geschreven voor zoekmachines?
Behalve dat je jezelf deze vragen stelt, kun je ook aan andere vragen om de pagina eens te beoordelen.
Kijk ook eens of een audit van een daling meer inzicht biedt. Welke pagina’s zakten het meest en voor wat voor soort zoekopdrachten? Bekijk ze zodat je kunt begrijpen hoe ze worden beoordeeld op basis van een paar van bovenstaande vragen.
Bron: Google / What site owners should know about Google’s core updates